Vnitřní řád zdravotnického zařízení 

MUDr. Irma Jeřábková s.r.o.

PACIENT JE VŽDY POVINEN ŘÍDIT SE TÍMTO VNITŘNÍM ŘÁDEM A POKYNY ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU 

Povinnosti pacienta při poskytování zdravotních služeb

Dodržovat navržený individuální léčebný a diagnostický postup zdravotnickým personálem.

  1. Pravdivě informovat ošetřující zdravotnický personál o dosavadním vývoji zdravotního stavu, včetně informací o infekčních nemocech, o zdravotních službách poskytovaných jinými poskytovateli, o užívání léčivých přípravků, včetně užívání návykových látek, a dalších skutečnostech podstatných pro poskytování zdravotních služeb. Nesplnění této povinnosti je považováno za hrubé porušení tohoto vnitřního řádu.
  2. Chovat se dle zásad slušného chování k zdravotnickým pracovníkům a řídit se jejich pokyny.
  3. Dodržovat zásady občanského soužití a dobrých mravů ve vztahu ke spolupacientům, jejich případným zákonným zástupcům a zejména ke zdravotnickým pracovníkům. Nikoho verbálně nenapadat, nepoužívat vulgární nebo jinak urážlivé výrazy, nekřičet ani nezvedat hlas. Jakékoli projevy rasismu či diskriminace jsou pro nás nepřijatelné, narážky, ať už ústní či písemné na rasu, etnický původ, národnost, pohlaví, sexuální orientaci, věk, zdravotní postižení, náboženské vyznání, víru či světový názor našich pacientů nebo zaměstnanců jsou nepřijatelné. Nedodržení těchto zásad je považováno za hrubé porušení vnitřního řádu.
  4. Nepožívat před a během vyšetření alkohol nebo jiné návykové látky a podrobit se na základě rozhodnutí ošetřujícího lékaře v odůvodněných případech vyšetřením za účelem prokázání, zda je nebo není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek.
  5. Řídit se tímto vnitřním řádem.
Registrace k praktickému lékaři pro dospělé
  1. MUDr. Irma Jeřábková s.r.o. (dále jen zdravotnické zařízení) poskytuje zdravotní služby v plném rozsahu pouze svým registrovaným pacientům.
  2. Pacient může požádat o registraci ve zdravotnickém zařízení, jestliže je starší 15 let, a pokud uplynuly více než 3 měsíce od jeho předchozí registrace u jiného praktického lékaře. O přijetí registrace rozhoduje vedoucí lékař zdravotnického zařízení, stvrzena je podpisem registračního listu.
  3. K registraci do zdravotnického zařízení se pacient musí vždy prokázat platným dokladem totožnosti a průkazem zdravotní pojišťovny.
  4. V případě pacienta, který nemluví česky, je na pokyn zdravotnického personálu nutné, aby měl s sebou překladatele.
Objednání na vyšetření 
  1. K vyšetření ve zdravotnickém zařízení se pacienti vždy objednávají. Ve výjimečných akutních případech lze provést vyšetření pacienta i bez předchozí domluvy. Urgentní případy ošetříme neodkladně.
  2. Čas, na který je pacient objednán, nepředstavuje čas, kdy pacient vstupuje do ordinace, ale čas, odkdy je pacient přítomen v čekárně.
  3. Časové možnosti pro jednotlivá ošetření a prohlídky jsou omezené. Je tedy nutné požadavek co nejvíce specifikovat. Např. pokud se objednáte na standardní ošetření, nebude obvykle možné provést prohlídku k vystavení jakéhokoliv potvrzení (řidičský průkaz, zbrojní průkaz, příspěvek na péči apod.), a to proto, že každá prohlídka představuje jiný čas na sesterně a jiný u lékaře.
  4. Vzhledem k charakteru a chodu ambulance praktického lékaře může dojít k posunutí času objednání, někdy i o delší časový interval. Příčiny mohou být různé: a) Do ordinace se dostaví pacienti, kteří potřebují vzhledem k charakteru svého onemocnění od personálu akutní/přednostní ošetření. b) Čas ošetření některého z předchozích pacientů se prodlouží závažností nebo komplikacemi jiného jeho onemocnění. c) Technické poruchy/výpadek proudu, vody, počítačové techniky aj. d) Jiné nepředvídatelné situace.
  5. Ve výše uvedených situacích žádáme všechny čekající pacienty o pochopení a toleranci. 
  6. Veškerá komunikace mezi pacientem a zdravotnickým zařízením se přednostně řeší přes virtuální sestru: Sestra Emmy (www.sestraemmy.cz). Telefonní linka je vyhrazena pro konzultace v naléhavých situacích a ve výjimečných případech pro starší pacienty, kteří si méně rozumí s moderními technologiemi. Požadavky ve virtuální sestře vyřizujeme pouze v ordinační době, ve většině případů ještě tentýž den.
  7. Je nutné, aby se objednaný pacient, který se nemůže dostavit na vyšetření, předem omluvil a neblokoval tak rezervovaný čas jiným pacientům.  V případě, že pacient dorazí na objednaný termín s více než 5minutovým zpožděním, může být návštěva u lékaře přeložena nebo odmítnuta, aby nedošlo k narušení časů objednání ostatních pacientů. Doporučujeme proto ponechat si dostatečnou časovou rezervu.
Průběh vyšetření 
  1. Při vstupu do čekárny vždy vložte průkaz zdravotní pojišťovny nebo jiný doklad do zařízení Evipa a vyberte požadovanou službu. Neklepejte na dveře lékaře ani sestry, pokud k tomuto nejste zdravotnickým personálem vyzváni.
  2. Lékař provádí vyšetření zpravidla v ordinaci, kam pacienti vstupují na výzvu zdravotní sestry nebo lékaře. Některá vyšetření (např. vyš. TK, odběry, převazy aj.) mohou být prováděna zdravotní sestrou v sesterně.
  3. U žádné zdravotní služby poskytované zdravotnickým zařízením nevyžadujeme písemný souhlas pacienta, vyjma případů, které výslovně stanoví zákon.
  4. Doklad o dočasné pracovní neschopnosti (dále je DPN) vystavuje lékař na základě zjištění zdravotního stavu, nikoliv na žádost pacienta. A pouze v případě, kdy je ošetřujícím lékařem. Není možné žádat vystavení PN v případě, kdy ji má vést specialista, který pacienta vyšetřuje, léčí a zve na kontroly.
  5. Pokud se pacient bez předchozí omluvy nedostaví na plánovanou kontrolu v době DPN, bude mu DPN v daném termínu ukončena.
  6. V ordinaci ani v čekárně není povoleno telefonovat. Berte, prosíme, v potaz, že je čekárna plná nemocných lidí, kterým není dobře, a Vaše hovory je mohou rušit.
  7. Pacient čeká na vyšetření v čekárně, která je volně přístupná od začátku do konce ordinační doby. Během čekání může obvyklým způsobem používat zařízení čekárny a WC pro pacienty. Zdravotnické zařízení za věci odložené v čekárně neručí, po dobu vyšetření je umožněno odložit osobní věci přímo v ordinaci.
 Mimořádné epidemiologické situace
  1. Pacient je povinen řídit se vždy pokyny personálu.
  2. Pacient je povinen vždy předem telefonicky/e-mailem konzultovat svůj zdravotní stav se sestrou či lékařem.
  3. Při návštěvě zdravotnického zařízení je nutné dbát na dodržení rozestupů (2 metry) v recepci.
  4. Do zdravotnického zařízení vstupuje pacient vždy pouze s ochrannými pomůckami.
  5. Do zdravotnického zařízení vstupuje pacient v doprovodu max. 1 osoby (s ohledem na jeho zdravotní stav).
Návštěva lékaře v bydlišti pacienta
  1. O návštěvu lékaře v místě svého bydliště může registrovaný pacient požádat přes virtuální sestru či telefonicky. Lékař může návštěvu vykonat v době, na které se předem domluví se zdravotnickým personálem. Probíhá ale mimo ordinační hodiny, kdy musí být lékař k dispozici v ordinaci. 
  2. Návštěva je hrazena z veřejného zdravotního pojištění v případě, kdy zdravotní stav pacienta neumožňuje jeho přepravu do ordinace a zpět. V opačném případě je návštěva hrazena pacientem.
  3. Pokud je to aspoň trochu možné, mělo by být v zájmu pacienta být vyšetřen raději v ordinaci než doma, neboť ve zdravotnickém zařízení jsou k dispozici další pomocné vyšetřovací metody. Oproti tomu na návštěvu k pacientovi si lékař může vzít jen základní vyšetřovací pomůcky.
Oznamování změn
  1. Registrovaný pacient je povinen co nejdříve nahlásit zdravotnickému zařízení veškeré důležité změny týkající se osobních údajů (jméno, bydliště, telefon, e-mail a další) a pojištění (druh a změna pojišťovny).
  2. Pacient je povinen informovat zdravotnické zařízení o plánované operaci, a tedy nutnosti provedení předoperačního vyšetření. Tuto skutečnost by měl nahlásit nejlépe hned poté, kdy se dozví termín své operace. Jen tak bude mít zdravotnický personál dostatek času naplánovat všechna potřebná předoperační vyšetření.
Zdravotnická dokumentace
  1. Zdravotnická dokumentace pacienta vedená lékařem je majetkem lékaře. Nahlížet do ní a pořizovat z ní výpisy a kopie může pouze pacient či jeho zákonní zástupci. Dokumentaci však nelze vynášet z ordinace. Kopie si musí pacient pořídit přímo v ordinaci za úplatu dle platného ceníku.
  2. Pokud se pacient přeregistruje k jinému praktickému lékaři, zdravotnické zařízení pořizuje a odesílá novému registrujícímu lékaři na jeho žádost výpis ze zdravotní dokumentace. Výpis obsahuje všechny údaje potřebné pro poskytování dalších zdravotních služeb pacientovi. Předávání celé karty není ze zákona možné.
Odmítnutí přijetí pacienta do péče (§ 48 zákona č. 372/2011 Sb.)
  1. Poskytovatel, kterého si pacient zvolil, může odmítnout přijetí pacienta do péče, pokud: a) by přijetím pacienta bylo překročeno únosné pracovní zatížení nebo jeho přijetí brání provozní důvody, personální zabezpečení nebo technické a věcné vybavení zdravotnického zařízení; překročením únosného pracovního zatížení se rozumí stav, kdy by zajištěním zdravotních služeb o tohoto pacienta došlo ke snížení úrovně kvality a bezpečnosti zdravotních služeb poskytovaných pacientům již přijatým, b) by vzdálenost místa pobytu pacienta neumožňovala v případě poskytování zdravotních služeb v oboru všeobecné praktické lékařství výkon návštěvní služby, c) není pojištěncem zdravotní pojišťovny, se kterou má poskytovatel uzavřenu smlouvu podle zákona o veřejném zdravotním pojištění; toto právo se nevztahuje na pojištěnce z jiných států Evropské unie, Evropského hospodářského prostoru, Švýcarské konfederace, či ze států, se kterými má Česká republika uzavřenu smlouvu o sociálním zabezpečení, zahrnující ve věcném rozsahu nároky na zdravotní péči. 
  2. Poskytovatel může ukončit péči o pacienta v případě, že: d) prokazatelně předá pacienta s jeho souhlasem do péče jiného poskytovatele e) pominou důvody pro poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jde-li o registrujícího poskytovatele; ustanovení § 47 odst. 2 není dotčeno, f) pacient vysloví nesouhlas s poskytováním veškerých zdravotních služeb, g) pacient závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený individuální léčebný postup, nebo s poskytováním zdravotních služeb vysloví souhlas, ale neřídí se vnitřním řádem a jeho chování přitom není způsobeno zdravotním stavem, h) přestal poskytovat součinnost nezbytnou pro další poskytování zdravotních služeb; to neplatí, jestliže neposkytování součinnosti souvisí se zdravotním stavem pacienta.
Další ustanovení
  1. Ceník služeb, které nejsou hrazené z veřejného zdravotního pojištění, najdete na našich internetových stránkách a v čekárně ordinace. Je vaší povinností uhradit cenu za výkon, který nehradí pojišťovna; pokud nevíte, zda a jak je daný výkon zpoplatněn, zeptejte se prosím. V případě, že si pacient objedná výpis ze zdravotní dokumentace a tento ve smluveném termínu nevyzvedne, vyhrazuje si zdravotnické zařízení právo při dalším takovém požadavku žádat úhradu za tento úkon předem, a to výhradně v hotovosti u sestry.
  2. Ordinace je výukovým pracovištěm a zároveň je akreditovaná k výuce mladých praktických lékařů a studentů lékařských fakult, a z toho důvodu je třeba počítat s tím, že může docházet k přítomnosti mladých lékařů či studentů.
  3. Chování a jednání ať už verbální nebo psané, které by zneucťovalo či jinak dehonestovalo dobré jméno ordinace, bude považováno za závažné porušení vnitřního řádu. Šíření zavádějících, nepřesných nebo jinak urážlivých vyjádření netolerujeme.
Důsledky porušení vnitřního řádu
  1. Zdravotnické zařízení může ukončit poskytování zdravotních služeb pacientovi, který závažným způsobem omezuje práva ostatních pacientů, úmyslně a soustavně nedodržuje navržený léčebný postup nebo se neřídí vnitřním řádem (§48 odst. 2 zákona o zdravotních službách č.372/2011Sb.).
  2. V případě ukončení péče z důvodu porušení vnitřního řádu dostane pacient písemné vyrozumění s uvedením důvodů opravňujících k tomuto kroku, v souladu s §48 odst. 5 stejného předpisu.

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.

Zpět na začátek